Inprentingen en gedachtenkracht

Inprentingen en gedachtenkracht

Iedereen -of toch de meesten mag je aannemen- is zich bewust van wat reclame met ons kan doen. Ik mijd reclame als de pest en toch ontkom ik er niet aan. Net even die flits van reclame over frisdrank maakt me dorstig, of die verfreclames of programma's met woonideeën die me doen denken aan alles wat ik thuis nog heb te klussen. Dan heb ik het nog niet over reclames over doodgewone dingen, zoals boodschappen voor de feestdagen, als je ze al viert.

Reclamemakers weten dat inprenting met beeld en geluid, de frequentie en de herkenbaarheid, er voor zorgt dat mensen gaan denken aan wat ze eigenlijk niet nodig hebben. En als je er aan denkt, ga je het aanschaffen. Dat irriteert me mateloos, maar het werkt wel zo. Daarom zap ik steevast weg als er weer een boodschappenreclameblok aan komt, maar reclame zit overal in verweven.

Kijk bijvoorbeeld naar programma's die ontspannend zouden moeten zijn. Of simpelweg het nieuws, waarvan ik altijd heb gedacht dat het een 'neutrale' weergave van de feiten/gebeurtenissen was. Niks is minder waar. Er zit weliswaar geen reclame in, maar wel doorspekt met denkbeelden vanuit de cultuur waarin we leven. Welke denkbeelden dat zijn, wordt bepaald door de grootste gemene deler. Wat vindt 'Nederland'? Of beter gezegd: wat zou 'Nederland' moeten vinden, moeten denken, wat wordt 'de Nederlander' niet verteld, waardoor het beeld van de programma's en het nieuws op ons netvlies blijft hangen en we dat voor 'waar' gaan aannemen?

Ik was altijd al een doorvrager geweest en de laatste tijd wordt het nog sterker. Ik neem eigenlijks niks meer als vanzelfsprekend aan dat het 'waar' zou zijn. En toch zie ik het voorbij komen, waarvan ik me bewust ben dat het me onbewust beïnvloedt.

Neem bijvoorbeeld heel simpel een deuntje van het carillon in het stadhuis. Ieder uur speelt er een liedje, zo'n oorwurm die iedereen kent, die je vervolgens de hele dag in je hoofd blijft mee neuriën. Ik wil het niet, maar het gebeurt wel. Zo werkt het ook met het nieuws, met reclame, met wat mensen tegen je zeggen. Als het vaak genoeg herhaalt wordt, ga je er zo aan wennen, dat het een gegeven wordt inplaats van iets waar je je nog iets bij afvraagt. Laat staan dat je je er nog tegen verzet, of kunt verzetten.

Zoals altijd zit het venijn in de staart.
Inprentingen vanuit onze leefomgeving worden na voldoende herhaling in beeld of geluid, een zodanige vanzelfsprekendheid, dat we ze onbewust gaan accepteren als overtuiging. Ik zie massa's mensen dingen 'leuk' vinden op facebook waarvan ik denk "ow, is dat zo?". Wat ik zie is dat mensen de geplaatste teksten en plaatjes 'leuk' vinden, omdat ze die onderschrijven. Op zich niet zo erg, maar het wordt ook een overtuiging. Iedereen die het er niet mee eens is, kan een berg argumenten over zich heen krijgen en voor je het weet buitelen we in discussies over elkaar heen met alle meningen. Je zou kunnen zeggen dat mensen die de inprenting vaak genoeg hebben gezien, in feite onbewust de overtuiging hebben aanvaard dat het zo is.

Voorbeeld: Melk moet! Dat was de slogan waarmee we in de vorige eeuw met z'n allen massaal aan het gebruik van melk en melkproducten zijn gegaan. Tegenwoordig (precies, met de kennis van nu...) gaan er ook stemmen op dat melk helemaal niet zo gezond is voor mensen. Krijg dat maar eens in die geconditioneerde hoofden getimmerd die de overtuiging nog hebben dat melk gezond voor je is.

En daar komt het venijn om de hoek kijken. Iets waar je van overtuigd bent, werkt voor je. Dat is de gedachtenkracht waar we allemaal over beschikken. Dit is het placebo-effect, een effect wat zwaar onderschat èn misbruikt wordt. Geloof dat een voedingsmiddel of medicijn goed voor je is en je zal je beter voelen als je ze gebruikt. Ook zonder werkende bestanddelen. Echter als je kritisch bent en twijfelt aan de hedendaagse (voorbewerkte) levensmiddelen, of aan medicijnen (bijwerkingen et cetera), dan werkt het niet meer voor je.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat inprenting een overtuiging oplevert die tegelijkertijd nuttig en schadelijk kan zijn voor onze gezondheid. Het ligt er maar net aan of je een kritisch denkend mens bent, of dat je onbewust allerlei inprentingen 'gewoon' bent gaan vinden en ze als overtuiging in je leefstijl hebt ingevoerd.

Als ik kijk naar wat er in de reclamewereld op ons afgevuurd wordt, wat we wel of niet zouden moeten gebruiken of doen, dan worden onze gedachten vrijwel constant bekogeld met overtuigingen die we -afhankelijk van hoe vaak we ze zien en ons niks afvragen- uiteindelijk als waarheid gaan accepteren. Zo werkt het nou eenmaal.

Daarom nogmaals: blijf kritisch en zelfstandig denken en doe alleen datgene waarvan je zelf (niet door de reclame) overtuigd bent hoe het voor jou zou moeten zijn. Vertrouw op je gevoel en intuïtie.

Wees kritisch op alles wat wordt gepromoot als 'goed' voor ons. Wees nog kritischer op alles wat 'niet goed' voor je zou zijn, want als die overtuiging er eenmaal in zit, wordt je er automatisch ziek van. En negativiteit heeft in veel berichtgeving de overhand, dus wees voorzichtig met wat je als 'waarheid' accepteert.

Lilian 17-04-2017